Toate programele școlare care sunt în prezent în vigoare sunt cele care definesc în cei mai generali termeni toate informatiile care sunt necesare pentru formarea elevilor, fără să fie precizat timpul necesar de care aceștia au nevoie pentru a asimila conținutul.
Care este rolul profesorului
Primul și cel mai important rol al profesorului este acela de a organiza procesul de instruire în funcție de absolut toți factorii care sunt implicați în procesul de învățare așa cum sunt obiectivele, conținutul, progresul, metodologia și potențialul elevilor. Rolul acesta aparține totodată și autorului manualului pentru conceperea instrumentelor utile atât pentru profesori cât și pentru elevi, iar manualul trebuie să poată îndeplini toate criteriile specifice unui material competitiv.
Care erau neajunsurile manualelor unice
Înainte elevii învățau de pe manuale clasa 7 unice. Manualele unice au avut ca scop realizarea sistemelor educative în care o persoană știe exact ce trebuie să învețe și cunoaște modul standard în care trebuie să învețe, pentru anumtie discipline. În prezent această standardizare este depășită complet și este considerată aberantă, în special atunci când se ține cont de faptul că fiecare clasă are un specific anume și că elevii au capacități individuale de a învăța și propriul ritm prin care asimileaza unele cunostințe și se raportează la mediul în care trăiesc.
Așadar, apariția alternativelor la clasicul manual de clasa a 7-a a ajutat cu mult mediul de studiu. Astfel au fost stimulate creativitatea și inițiativa în ceea ce privește practicile școlare. Prin actualul nivel de acumulare a tuturor informațiilor elevul se adaptează și își diversifică toate cunoștințele individuale. Este mai greu de conceput un sistem de învățare potrivit tuturor elevilor cu același manual, pe care să îl foloseacă toți, pentru că nu toți elevii sunt identici. Rolul manualelor alternative este acela de a ajuta elevii sa învete cât mai bine în funcție de nivelul lor și de a primi materiale care se potrivesc nevoilor pe care le au.
Manualele alternative sunt reprezentative pentru varietatea abordărilor pedagogice în ceea ce privește conținutul educațional și oferta de învățare diferențiată, astfel încât să existe manuale care să fie perfect adaptate pentru clasele cu orice nivel.
Un exemplu în acest sens sunt clasele din zonele defavorizate, unde elevii nu studiază în mod normal acasă și unde aceștia au cu siguranță nevoie să învețe cât mai bine în clasă. Aceste clase se bazează exclusiv pe manuale care prezintă foarte bine materia de bază, într-un mod cât mai accesibil pentru toți elevii, astfel încât aceștia să aibă posibilitatea de a pleca cu materia învățată de la școală.
În clasele avansate cum sunt cele de la colegiile importante și școlile de prestigiu, accentul se pune în general pe conținutul facultativ și pe aplicațiile specifice auxiliarelor care însoțesc manualul, lucru imposibil celor din zonele defavorizate, care probabil nu dispun de calculatoare și telefoane pe care să ruleze aplicații și pe care să deschidă CD-uri.
Construcția programei școlare este cea care ajută la crearea mai multor tipuri de manuale școlare astfel încât acestea să se adreseze unui număr cât mai mare de elevi. Un alt aspect la fel de important este faptul că toate manualele alternative tratează materia din aria curriculară considerată materie de bază, însă în moduri diferite și cu exemple sau exerciții diferite.
În timp ce manualul unic obligă elevii sau profesorii să se înscrie în unele tipare specifice de gândire și exprimare, cele alternative vin cu noi oportunități pentru elevii implicați în procesul de studiu astfel încât aceștia să beneficieze de predare conform nevoilor lor și să se bucure de un sistem de învățământ modern, adaptat pentru situațiile specifice cu care se confruntă. Manualele alternative vin sa susțină ideea de școală sub forma de ecosistem, în care fiecare individ trebuie să beneficieze de cele mai bune metode de predare și învățare.
Manualele alternative sunt în prezent în număr foarte mare astfel încât fiecare profesor să poată gâsi varianta potrivită pe care iși dorește să lucreze.