Peste 80 de senatori au votat în favoarea modificării legii cu privire la publicitatea pentru jocurile de noroc din România. Ceea ce înseamnă că regulile pentru reclamele la jocuri de noroc și pariuri urmează să devină mai stricte.
Senatul României a votat proiectul de lege inițiat la finalul lunii noiembrie 2022, care are în vedere reglementarea comunicărilor comerciale audiovizuale cu privire la cazinouri, jocuri de noroc și pariuri sportive. Pentru ca legea să devină aplicabilă, mai este necesar votul din Camera Deputaților, care este for decisiv.
Prevederile proiectului de lege în forma finală, după amendamente
În urma clasificării dependenței de jocuri de noroc drept o boală psihică extrem de gravă, proiectul de lege inițial propunea interzicerea tuturor formelor de publicitate pentru jocurile de noroc. Această propunere a venit ca măsură de protecție pentru minori, tineri și alte categorii vulnerabile ale populației, în urma numărului tot mai ridicat de persoane care au pierdut irecuperabil bunuri materiale, job, custodia copiilor, sau a căror dependență a avut ca rezultat dezbinarea familiei sau suicidul.
Ulterior, aceste prevederi legale stricte care interziceau total publicitatea jocurilor de noroc au fost diluate semnificativ prin intermediul mai multor amendamente. În forma finală adoptată de către Senat și care așteaptă votul Camerei Deputaților, proiectul de lege conține doar o serie de restricții, și anume:
- Reclamele la jocuri de noroc și pariuri sunt permise pe TV doar în timpul nopții, în intervalul orar 23:00 – 6:00. În afara acestui interval, comunicările comerciale audiovizuale care promovează pariurile și jocurile de noroc sunt interzise.
- În afara intervalului 6:00 – 23:00, la TV pot apărea reclame doar cu condiția ca aceste inserturi grafice să apară însoțite de mesajul “Fii responsabil!”, numai în timpul modificării scorului sau înlocuirii unui jucător din timpul evenimentelor sportive transmise în direct. De asemenea, durata totală de difuzare a acestui tip de publicitate nu poate depăși 2 minute pe parcursul întregii transmisii, durata fiecărui insert având maximum 10 secunde.
- Un amendament depus de către UDMR interzice promovarea pariurilor și a jocurilor de noroc de către persoanele publice din domeniul sportului sau alte personalități publice culturale, științifice sau altele care pot încuraja participarea la jocurile de noroc datorită reputației sau celebrității.
- Reclamele stradale nu pot depăși 30 de metri pătrați și se interzice ca acestea să promoveze bani sau bunuri sub formă de premii.
Astfel, legea în forma finală permite în continuare publicitatea, însă în condițiile mai stricte ale unei abordări responsabile social. Poți oricând să citești aici cele mai actuale recenzii de la specialiști care testează noile cazinouri pentru a-ți oferi sfaturi și informații utile.
Motivarea amendamentelor: de ce nu se interzice orice formă de publicitate?
Comisiile care au susținut amendamentele la proiectul de lege au justificat acest lucru prin faptul că interzicerea totală a publicității la jocurile de noroc va avea un impact negativ semnificativ asupra veniturilor bugetare, prin scăderea masivă a taxelor și impozitelor directe și indirecte colectate de la operatorii economici din sectorul jocurilor de noroc la Bugetul de Stat.
Regulile pentru publicitatea jocurilor de noroc devin mai stricte nu doar în România
Împotriva acestui proiect de lege nu a fost niciun vot. Doar 2 senatori s-au abținut, în timp de 80 de membri ai Senatului au votat în favoarea acestuia în această formă. Înainte de a fi promulgată, legea va fi supusă la vot în Camera Deputaților, care va promulga decizia finală.
Nu doar în România regulile pentru publicitatea jocurilor de noroc devin mai stricte pentru a scădea numărul familiilor dezbinate ca efect al dependenței de jocuri de noroc. Toate tipurile de publicitate pentru orice formă de jocuri de noroc au fost interzise în Republica Moldova în 2021, Marea Britanie a aplicat restricții semnificative, iar guvernul Belgiei a decis să interzică reclamele la jocurile de noroc la TV, radio, reviste și ziare, cinematografe, spații publice, website-uri și rețele sociale online de la 1 iulie 2023.